Lokala träffar

Om du vill få mejl om lokala träffar, skicka din mejladress till medlem@foreningensesam.se

Lokalföreningar kan, mot uppvisning av kvitto, få upp till 2 000 kr per år för föreningsrelaterade aktiviteter och att aktiviteten även har annonserats ut på hemsidan och i mån av tid i SesamNytt. Texter till hemsidan skickas till florian.maindl@proton.me och kvitton till kassor@foreningensesam.se.

Glöm inte att ange vilken lokalförening det gäller, ditt medlemsnummer och hur många som har deltagit.

Aktuella träffar

Göteborg

Vi planerar en studiecirkel med 5 träffar och olika ämnen under 2024. Vi träffas sista torsdagen i jämna månader kl 18-20, på Stadsbiblioteket, Götaplatsen 3.

29 februari: Amaranthaceae/mållafamiljen och förodling.
25 april: Amaryllidaceae/lökfamiljen och jord.
27 juni: Apiaceae/flockblomstriga och ohyra.
29 augusti: Asteraceae/korgblomstriga och fröskörd.
31 oktober: Brassicaceae/kålväxter och höstsådd.

Fröodlingsboken är kurslitteratur och vi rekommenderar att du läser på om relevant familj i den innan varje träff.

Skåne

Nystart för en Sesamgrupp i Skåne!
Jag heter Cornelia Altgård, M 6913, är ny medlem och tar på mig att försöka nystarta Skånegruppen.
Jag kommer med största sannolikhet att kunna hålla i ett första möte på min arbetsplats, Botildenborg i Malmö. Där kan vi diskutera hur en framtida grupp skulle kunna se ut, vilka som vill vara med och hjälpa till. Men andra får gärna höra av sig om de vill husera den första träffen.
Vill ni vara med i den framtida mejlgruppen, hör av er till cornelia.altgard@gmail.com.
För att få lite ordning i gruppen får du gärna skriva i mejlet om du vill vara med att organisera (träffar, utbildning m.m) eller bara vill vara passiv medlem på listan just nu och få information om träffar. Berätta gärna om du odlar aktivt till föreningen, är med i ett skrå et c, eller har varit det tidigare.

Uppland
Aktivitet 1: 18 mars kl 18.30 – frukt, bär och blommor, sticklingskväll
Aktivitet 2: 16 april kl 18.30 – potatis
Aktivitet 3: 15 maj kl 18.30 – plant och fröbyte
Vi byter fröer och pratar odling vid varje träff.
Plats: Folkuniversitetet Uppsala, Bergsbrunnagatan 1 (ca 5 min promenad från Resecentrum)
Vi finns på Facebook som Sesam Uppland. Där läggs all information ut.
Om man inte har Facebook kan man anmäla sig till maillistan.
Kontakta då anna.ekbergae@gmail.com. Vid frågor kontakta cecilia.hakfelt@gmail.com.

Östergötland
Aktivitet 1: Söndagen den 21 april kl 14-16 arrangeras ett plant- och fröbyte på Naturcentrum i Linköping.
Ta med ditt överskott av plantor och frön och dela med dig!
Detta är ett samarrangemang mellan Sesam Östgötagrupp, Naturcentrum med flera.
Arrangemanget är öppet för allmänheten och inbjudan går även ut till trädgårdsinriktade föreningar i närområdet.
Meddela gärna om du kommer till Erik och Helena favvohen@hotmail.com eller 073-089 72 93.

Aktivitet 2: Söndagen den 16 juni kl 14
Vi träffas hemma hos Markus, M 3457, strax söder om Linköping (mellan Sturefors och Brokind). Vi tittar på trädgården, pratar odling och har trevligt.
Har du överblivna plantor, ta med och se om någon annan vill ha dem. Ta med eget fika.
Anmäl till Markus på mahe@hogmo.se för vägbeskrivning, gärna en vecka före.

Dalarna
Vill du som Sesammedlem bli kallad till lokala träffar i Dalarna, gå då med i Facebookgruppen Sesam Dalarna. Bor du utanför länsgränsen är du också välkommen! Om du inte har Facebook skriv en rad med namn, medlemsnummer och e-postadress till agneta.magnusson@live.se, så får du information ändå.

Gotland
Är du intresserad av lokala Sesamträffar i vårt område, mejla till Ann-Sofie Svensson, resarve100@gmail.com, så kommer du att få information när vi har någon aktivitet på gång. Vi har också en Facebookgrupp Sesam Gotland.

Halland
Vill du som Sesammedlem bli kallad till lokala träffar i Dalarna, gå då med i Facebookgruppen Sesam Halland.

Jämtland-Härjedalen
Vi har en Facebookgrupp Föreningen Sesam Jämtland-Härjedalen.

Norra Skaraborg
Är du intresserad av lokala Sesamträffar i vårt område, mejla till pernillaalmgren@gmail.com så kommer du att få information när vi har någon aktivitet på gång.

Stockholm
För stockholmsbor finns Facebookgruppen Sesam Stockholm där vi delar med oss av våra odlingserfarenheter och informerar om när det arrangeras lokala träffar. Lokala träffar kommer också meddelas här på hemsidan.

Sörmland
Lokalgrupp Sörmland når du genom Börje Borgström, telefon 076 788 80 30 eller mejl borje.borgstrom@gmail.com

Uppland

Lokalgrupp Sesam Upplands träffas flera gånger per år. Vi byter fröer, lök och potatis. Bygger frösåll och pratar odling. Vi har en facebook-grupp Sesam Uppland, där vi lägger ut all information om möten. Vi nås även via mejl, cecilia.hakfelt@gmail.com

Värmland
I Värmland är en lokalgrupp på gång. I dagsläget finns en Facebooksida Sesam Värmland.
Önskar du information om aktiviteter i Värmland hör av dig till Jenny Frimodig, M 5080, på jenny.kreek@gmail.com.

Västerbotten
Vi har en Facebookgrupp Sesam Västerbottens län där info om träffarna kommer. Skicka ett mejl till medlem@foreningensesam.se om du vill få mejl från Sesam om lokalträffar mm.

Östergötland
Vill du få information om Östgötaträffarna direkt till din e-post?
Skicka i så fall din mejladress till Helena och Erik på favvohen@hotmail.com.