Lokala träffar

Dalarna lördagen den 9 maj kl 11 – 14
FRAMFLYTTAD TILL HÖST
Vi ses hos Lisbeth Backans, M 2957, på Knutsbo Gård, Söderbärke.
Det är en självhushållningsgård med både odlingar och djurhållning inklusive fyra bikupor av topplistmodell.
Vi renoverar för en liten gårdsbutik där jag säljer överskott av grönsaker/blommor, kött, ägg mm. Här odlas på naturligt sätt och det används inga kemiska preparat för bekämpning av ohyra och sjukdomar.
Vi har även en solpanelsanläggning med batteri för att kunna återta el vid behov.
Lisbeth är även ålderman för klyftlök och gurka/melon.
Ta med kaffekorg.
Drop in, men hör gärna av dig så vi vet hur många som kommer: 076-112 36 80
Givetvis är även medlemmar utanför Dalarna välkomna!

Vill du som Sesammedlem bli kallad till lokala träffar i Dalarna, gå då med i Facebookgruppen Sesam Dalarna. Bor du utanför länsgränsen är du också välkommen! Om du inte har Facebook skriv en rad med namn, medlemsnummer och e-postadress till agneta.magnusson@live.se, så får du information ändå.

Jämtland – lördagen den 18 juli kl. 15:30-17:00
Du som är medlem i föreningen Sesam är välkommen på ett guidat besök på Jamtli. Vi kommer att träffa Carin Andersson som är sektionsledare över jordbruket och ansvarar för alla djur och växter. Carin kommer att visa oss Jamtlis olika kulturhistoriska växter, prata om genbanken och Jamtlis roll i bevarandet av kulturarvssorter. Vi kommer att prata lite samarbeten och diskutera möjligheten att samsköta några kulturarvsväxter under odlingsåret 2021.
Kallelse med information om samlingsplats skickas via sms eller mejl senast 15/7.
Max 15 deltagare (pga minska risk för smittspridning).
Föranmälda har företräde till platserna.
Anmäl digFöreningen Sesam besöker Jamtli.
Frågor? Mejla linda.akergren@sv.se.

Norra Skaraborg
Gårdsvandring med fika söndagen den 2 augusti med start 14.00 hemma hos Pernilla Almgren, M 1517. Anmälan senast en vecka innan till pernillaalmgren@gmail.com, så får man vägbeskrivning.
Välkomna!

Är du intresserad av lokala Sesamträffar i vårt område, mejla till pernillaalmgren@gmail.com så kommer du att få information när vi har någon aktivitet på gång.

Skåne – söndagen den 12 juli 14
i Hököpinge hos Birgit Carlsson, M 857, och Olle Lindblad, M 857. De har stora odlingar av köksväxter, frukt och bär och dessutom ett 80-tal olika sorters rosor.
Medtag fika och anmäl dig: 070-723 40 19 eller compost@lindhem.se
Höstens träffar är också bokade, med mustningsträff den 27 september och Skördefest den 31 oktober.

Västerbotten – Sesamträff i Lappland lördagen den 8 augusti kl 11
Forsnäs Hemman bjuder in till träff samt rundvisning av odlingar och soluppvärmt växthus. Vårt hemman ligger strax söder om Vilhemina täort. Vägbeskrivning finns i Facebookgruppen eller kan fås via mejl.
Anmälan till forsnashemman@gmail.com. Sista anmälningsdag 6/8.
Vi bjuder på lunch med vegetariskt alternativ.
Välkomna!

Vi har en mejllista och en Facebookgrupp ”Sesam Västerbottens län” där info om träffarna kommer. Skicka ett mejl till tradgardsduon.rosalapponica@gmail.com om du vill vara med på mejllistan.

Västsverige/Trestad söndagen den 26 april
UPPSKJUTEN
Den 26 april kl 14 bjuds det till en medlemsträff hos mig, Ida Karlsson M3461, utanför Trollhättan.
Vi byter fröer, plantor och erfarenheter. Du är självklart välkommen utan fröer och plantor. Ju fler vi är ju trevligare! Vid regn är vi under tak.
Ta med en kaffekorg.
Hör av dig om vägbeskrivning till mig via mejl karlssonida80@gmail.com eller via telefon 0727-400560.

Östergötland söndagen den 2 augusti kl 14
Härmed inbjudes till tre Sesamträffar i en – i Mjölby!
Var? I Mjölby tätort besöker vi tre Sesammedlemmars villaträdgårdar med gångavstånd emellan.
Hur? Med tanke på Covid-19-situationen krävs anmälan. Vid andra rekommendationer från Folkhälsomyndigheten än dem som råder nu kan träffen ställas in med kort varsel.
Anmälan till Erik och Helena gärna via e-mail favvohen@hotmail.com, finns även på telefon 070-249 38 98. Efter anmälan skickas mer info om adresser mm.

Östergötland lördagen den 29 augusti kl 11
Andelsjordbruk utanför Valla/Rimforsa
Vi besöker Emma Lundbergs andelsjordbruk Livslotten utanför Rimforsa där vi gör en rundvandring, får svar på frågor om själva odlingen och får höra hur en andelsjordbruk funkar.
Ta med fikakorg! Samlingsplats meddelas vid anmälan.
Anmälan: senast 15 augusti till emma@livslotten.se eller sms till 070-339 58 93.