Lokala träffar

Dalarna lördagen den 9 maj kl 11 – 14
FRAMFLYTTAD TILL HÖST
Vi ses hos Lisbeth Backans, M 2957, på Knutsbo Gård, Söderbärke.
Det är en självhushållningsgård med både odlingar och djurhållning inklusive fyra bikupor av topplistmodell.
Vi renoverar för en liten gårdsbutik där jag säljer överskott av grönsaker/blommor, kött, ägg mm. Här odlas på naturligt sätt och det används inga kemiska preparat för bekämpning av ohyra och sjukdomar.
Vi har även en solpanelsanläggning med batteri för att kunna återta el vid behov.
Lisbeth är även ålderman för klyftlök och gurka/melon.
Ta med kaffekorg.
Drop in, men hör gärna av dig så vi vet hur många som kommer: 076-112 36 80
Givetvis är även medlemmar utanför Dalarna välkomna!

Vill du som Sesammedlem bli kallad till lokala träffar i Dalarna, gå då med i Facebookgruppen Sesam Dalarna. Bor du utanför länsgränsen är du också välkommen! Om du inte har Facebook skriv en rad med namn, medlemsnummer och e-postadress till agneta.magnusson@live.se, så får du information ändå.

Norra Skaraborg
Gårdsvandring med fika söndagen den 2 augusti med start 14.00 hemma hos Pernilla Almgren. Vid anmälan till pernillaalmgren@gmail.com får man vägbeskrivning.

Är du intresserad av lokala Sesamträffar i vårt område, mejla till pernillaalmgren@gmail.com så kommer du att få information när vi har någon aktivitet på gång.

Skåne
Söndagen den 31 maj kl 14 – 17
Frö- och plantbytarträff på Den Gamles Gård.
Torbjörn bjuder på fika och kanelbullar.
Inbjudna är Sesam, Småbrukarna och kunder.
Ingen anmälan är nödvändig.
För mer info mejla till dengamlesgard@gmail.com
Välkomna!

Västerbotten
Vi har en mejllista och en facebookgrupp ”Sesam Västerbottens län” där info om träffarna kommer. Skicka ett mejl till tradgardsduon.rosalapponica@gmail.com om du vill vara med på mejllistan.

Västsverige/Trestad söndagen den 26 april
UPPSKJUTEN
Den 26 april kl 14 bjuds det till en medlemsträff hos mig, Ida Karlsson M3461, utanför Trollhättan.
Vi byter fröer, plantor och erfarenheter. Du är självklart välkommen utan fröer och plantor. Ju fler vi är ju trevligare! Vid regn är vi under tak.
Ta med en kaffekorg.
Hör av dig om vägbeskrivning till mig via mejl karlssonida80@gmail.com eller via telefon 0727-400560.

Östergötaträff söndagen den 24 maj kl 14
Som ersättning till det inställda plantbytet i Naturcentrum kör vi i mindre skala för bara Sesams medlemmar i Östergötland. Vi träffas i trädgården hos Markus (M3457) klockan 14 söndag den 24 maj. Läget är ca 2 mil söder om Linköping, mellan Sturefors och Brokind. Förutom plant och fröbyte blir det givetvis möjlighet att titta på odlingarna i den ännu ganska unga trädgården. Här har planterats både vanliga och lite mer ovanliga fruktträd, bärbuskar och perenna grönsaker. Grönsaksland finns också, liksom ett växthus för mer värmeälskande växter.

På grund av parkeringsmöjligheterna så är deltagandet begränsat till 10 bilar/sällskap, först till kvarn att anmäla gäller. På det sättet kommer vi ha god marginal till Folkhälsomyndighetens rekommendation om max 50 personer vid allmänna sammankomster. Förutom denna gräns gäller med tanke på råden med anledning av coronaepidemin:
– Vi håller till utomhus. Detta gör att det går att hålla avstånd och virus ska dö snabbt i UV-strålningen från solen.
– Det finns möjlighet att gå in för att låna toalett och för att tvätta händerna.
– Ingen organiserad gemensam fika, men den som vill är välkommen att ta med egen fika och sitta någonstans på tomten.
– Den som tillhör en riskgrupp eller ofta träffar personer i riskgrupp bör avstå.
– Långväga gäster undanbedes.
– Den som har symptom ska stanna hemma.

Anmäl till mahe@hogmo.se för att säkra er plats och få vägbeskrivning.
Välkomna!