Kurser

Kolla gärna med kursledaren på den orten du vill gå ifall det finns plats kvar.

Studiecirkel i fröodling i Stockholm med start 6 februari
Vi lär oss grunderna i fröodling, om korsningsrisker och annat som kan påverka sortrenheten hos frön, och hur man tar tillvara fröskörden på bästa sätt.
Torsdagar 6 och 20 februari kl 18-21. Tredje träffen i höst bestäms senare.
Plats: Hos Annika och Börje på Langelandsgatan 36 i Kista.
Kostnad: 300 kr inkl soppa och bröd. Betalning sker till Sesams PG 17 89 98-1 eller swish till 123 113 11 19 samtidigt som du anmäler dig. Ange ”kurs Stockholm”. Ingen åter­betalning om man uteblir.
Information och anmälan: Börje Borgström, M 257, borje.borgstrom@gmail.com, 0767 888 030
Högst 8 deltagare.

Fröodlingskurs i Falköping lördagen den 15 februari kl 10-15
Föreningen Sesam erbjuder i samarbete med Studiefrämjandet en grundläggande kurs i fröodling där du lär dig att odla fram egna frön, undvika oönskade korsningar och ta till vara de bästa fröna för vårt klimat. Samtidigt vill vi förstås förmedla glädjen med att ta fram egna frön.
Plats: Studiefrämjandets lokaler på Järnvägsgatan 1, 52121 Falköping.
Kostnad: 300 kr inkl fika och lätt lunch. Betalning sker till Sesams PG 17 89 98-1 eller swish till 123 113 11 19 samtidigt som du anmäler dig. Ange ”kurs Falköping”. Ingen åter­betalning om man uteblir.
Detta är del 1 i fröodlingskursen, del 2 är planerad till september/oktober.
Välkommen med din anmälan och frågor till Pernilla, pernillaalmgren@gmail.com eller Boban, trebor@riseup.net
Begränsat antal platser. Sista anmälningsdag: 1 februari.

Fröodlingskurs i Bottna, norra Bohuslän lör den 29 februari kl 10-15
Föreningen Sesam erbjuder i samarbete med Studiefrämjandet en grundläggande kurs i fröodling där du lär dig att odla fram egna frön, undvika oönskade korsningar och ta till vara de bästa fröna för vårt klimat. Samtidigt vill vi förstås förmedla glädjen med att ta fram egna frön som på sikt även blir anpassade till platsen där de odlas.
Plats: Lokal i Bottna, meddelas vid anmälan.
Kostnad: 300 kr inkl fika och lätt lunch. Betalning sker till Sesams PG 17 89 98-1 eller swish till 123 113 11 19 samtidigt som du anmäler dig. Ange ”kurs Bottna”. Ingen åter­betalning om man uteblir.
Detta är del 1 i fröodlingskursen, del 2 är planerad till september/oktober.
Välkommen med din anmälan och frågor till Boban, trebor@riseup.net
Begränsat antal platser. Sista anmälningsdag: 1 februari.

Välkommen på frökurs i Skåne lördagen 29 februari kl 11-17 !
Under denna endagskurs går vi igenom grunderna för odling av ditt eget frö.
Plats: Alnarp, mellan Lund och Malmö
Kostnad: 220 kr
Det bjuds på enklare lunch och kaffe.
Anmälan sker till monelljosefine@gmail.com senast den 14 februari.
Betalning sker till Sesams PG 17 89 98-1 eller swish till 123 113 11 19. Ange ”kurs Skåne”
Väl mött! Sista anmälningsdag: 14 februari.

Studiecirkel i fröodling i Nybro med start 4 mars
Onsdagar 4, 11 och 18 mars kl 18.30 – 21.00
Kursen ges i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan, Gamla Stationsgatan 7C i Nybro
Kostnad: 300 kr. Betalning sker till Sesams PG 17 89 98-1 eller swish till 123 113 11 19 samtidigt som du anmäler dig. Ange ”kurs Nybro”. Ingen åter­betalning om man uteblir.
Anmälan sker på studieförbundets hemsida https://www.sv.se/avdelningar/sv-kalmar-lan
Information: Birgitta, birgitta.m.pettersson1@gmail.com eller Emma, emmasvensson346@gmail.com

Fröodlingskurs i Örebro lördag den 21 mars
Lördagen 21 mars kl 10-15 i Studiefrämjandets lokaler på Karlsgatan 32 a.
Välkommen till en grundläggande kurs i fröodling. Lär dig odla fram egna frön, undvika oönskade korsningar och ta tillvara de bästa fröna för vårt klimat. Kursen ges i samarbete med Studjefrämjandet.
Kostnad: 300 kr inkl fika och lätt lunch. Betalning sker till Sesams PG 17 89 98-1 eller swish till 123 113 11 19 samtidigt som du anmäler dig. Ange ”kurs Örebro”. Ingen åter­betalning om man uteblir.
Del 2 är planerad till september/oktober.
Anmälan senast 5 mars. Begränsad antal platser.
Välkommen med din anmälan och frågor till Hildegard, hildegard.nufer@gmail.com, 0494-214 64.

Fröodlingskurs i Dalarna med start sön 5 april
Välkommen till en grundläggande kurs i fröodling där du lär dig odla fram egna frön, undvika oönskade korsningar och ta tillvara de bästa fröna för vårt klimat. Och där vi förmedlar glädjen med att ta fram egna frön!
Tid: Söndag 5 april kl 10-16 med en återsamling söndag 4 okt kl 10-13.
Plats för första tillfället: Stabergs bergsmansgård, söder om Falun, andra tillfället också i Falutrakten.
Anmälan senast 23 mars, men gärna så tidigt som möjligt. Gå in på www.sv.se/dalarna och sök på ”fröodlingskurs” eller ”Sesam” så kommer anmälningsformuläret upp. Begränsat antal platser.
Kursavgift: 300 kr för båda tillfällena, inkl kaffe/te med smörgås.  Betalning sker till Sesams PG 17 89 98-1 eller swish till 123 113 11 19 samtidigt som du anmäler dig. Ange ”kurs Dalarna”. Ingen åter­betalning om man uteblir.
För mer information kontakta Susanne Arvidsson, sann.arvidsson@gmail.com eller Helena Kåks, helena.kaks@gmail.com .
Kursen arrangeras i samarbete med Kulturreservatet Stabergs bergsmansgård och Studieförbundet Vuxenskolan.
Anmälan senast 23 mars

Fröodlingskurs i Östersund den 25 april 2020
Mer information kommer i nästa SesamNytt och på hemsidan. Har du frågor innan dess är du välkommen att kontakta Olle, olle.erik.johansson@gmail.com eller Hildegard hildegard.nufer@gmail.com

Föreningen Sesam erbjuder grundläggande kurser i fröodling där du lär dig att odla fram egna frön, undvika oönskade korsningar och ta tillvara de bästa fröna för vårt klimat. Samtidigt vill vi förstås förmedla glädjen med att ta fram egna frön.

Fröodlingskurser hålls årligen på flera platser runt om i Sverige. Det kan vara tvådagarskurser (en dag på våren, en uppföljning på hösten) eller studiecirklar med flera kortare träffar t ex kvällstid. Vi samarbetar ofta med något studieförbund eller någon annan odlarorganisation.

Hör gärna av dig till kursansvarig hildegard.nufer@gmail.com om du har önskemål om en fröodlingskurs på ditt ställe.

Även du med erfarenhet i fröodling som kan tänka dig att hålla i en kurs/studiecirkel är välkommen att höra av dig.

Foto: Rainer Hertel