Kålroten 'Bjursås'

Småplantor av 'Bjursås'. Foto: Matti LeinoKålroten 'Bjursås' från Dalarna är godkänd som bevarandesort i Sverige. Det innebär att det är tillåtet att marknadsföra och sälja utsäde av denna sort.

'Bjursås' är en äldre sort som fortfarande odlas lokalt. Blasten är mycket yvig. Rötterna är ovala och bildar lång hals. Nackarna är oftast helt gröna. Köttet är vitt och saftigt. Flera äldre odlare i Leksand/Bjursås anser att denna kålrot är den allra godaste. Söt, mild, len smak, nästan som blomkål. Den är mycket lämplig som råkost.

Det är Sesam som stått för initiativet till att få sorten godkänd. Bakgrunden är följande. I början av 2011 avled en trädgårdsintresserad kvinna från Dalarna. Hennes arbetskamrater ville gärna hedra hennes minne med en minnesgåva av något slag. De kände ju väl till hennes odlingsintresse, eftersom hon ofta tagit med sig av sina odlade grönsaker, blommor och frukter till jobbet och frikostigt delat med sig till arbetskamraterna. Därför var det naturligt att minnesgåvan skulle ha något med odling att göra. Valet föll på Sesam som mottagare av gåvan.

I samråd med den avlidna kvinnans anhöriga och arbetskamrater beslutade Sesams styrelse att anslå pengarna till att registrera en bevarandesort eller amatörsort hos Jordbruksverket. Resultatet blev kålroten 'Bjursås' från Dalarna.

Startad fröodling av 'Bjursås'. Foto: Agneta MagnussonFröställningar och blommor av 'Bjursås'. Foto: Agneta Börjeson

Nyskördad 'Bjursås'. Foto: Matti Leino